Téma

Láska

Daniel a Ana (dále jen Anna)  rozděleni tisíci kilometry vzdálenosti, rozděleni kulturou, výchovou, vzděláním i postavením, se milují jako Romeo a Julie, tedy beze zbytku a po celý život. Jejich lásce není přáno, ale nakonec dostanou šanci se znovu setkat.  

Postavení ženy v frankistickém režimu

je to právě Puri, správně tedy Purificación, která neustále bojuje s tím, co je jí vštěpováno - buď tichá, nemluv, nepřemýšlej, neptej se, pracuj, miluj svou zem a svého vůdce, nepochybuj..., která je jednou z obětí režimu. Nakonec ji její nadřízená Hortensie výhrůžkami donutí vstoupit do řádu a Puri se stává uzavřenou a velmi bojácnou jeptiškou. Vidíme také Annu, která touží po cestování, po světě, ale ví, že nikdy neopustí Španělsko. Vidíme rozdíl v oblékání amerických a španělských žen, to americké je považováno za nemravné. Dívky ze sirotčince odcházejí v 7 letech do dívčího internátu a ve 14 letech jim stát najde manžela. První zájemci o adopci Čtyřlístky neuspějí proto, že jsou to Baskité, ale Franco chce podporovat pouze Španěly.  

Katolická církev jako manipulátor

katolická víra je nedílnou součástí Španělska. Jenomže my v románu vidíme katolickou církev spíše jako manipulátora, který výhrůžkami z věčného zatracení nutí obyvatele k poslušnosti. Toreadoři se modlí před zápasem. Všichni hledají pomoc u svatých při jakémkoli životním rozhodnutí.  

Bída, chudoba, nevzdělanost

Španělsko bylo občanskou válkou zničené také hospodářsky, za druhé světové války bylo neutrální, přesto to nestačilo k hospodářské obnově a po válce čelilo sankcím. Muselo být hospodářsky soběstačné. Vidíme ohromnou bídu obyvatel, kdy výplata za celodenní práci nestačí k potlačení hladu, chybí úplně všechno. Ve Vallecasu není tekoucí voda ani kanalizace, otřesné bytové podmínky. Lidé si ale hodně pomáhají, protože jeden bez druhého by zahynuli.  

Strach

výrazné téma, které se objevuje hned na začátku knihy. Anna má strach otevřeně hovořit, dostává anonymní výhružné vzkazy. První setkání Daniela s Guardia Civil je nepříjemné a všichni mají strach, jestli bude pokračovat. Ben i Miguel varují Daniela, aby si na policii dával pozor. Nikdo neví, kdo je špehuje, či kdo by je mohl udat. Nakonec se zjistí, že udavačem je Annina spolupracovnice Lorenza. Fuga je zastřelen bez výzvy do zad, Rafa bijí ve vězení.  

Býčí zápasy

podobně jako v knihách Hemingwaye i tady vidíme, jak moc jsou býčí zápasy pro Španěly důležité, jak velkou součást jejich kultury tvoří. Fuga chce být torreadorem, aby mohl chránit opuštěné děti, aby si vydělal peníze a mohl jim pomáhat. Vše ve svém životě tomuto snu obětuje, i svůj život, kdy se “nechá” zastřelit, aby uchránil od střelby Rafu. Lezení do ohrad za býky je trestný čin, přesto je to pro něj jediná šance, jak se naučit s nimi bojovat. Všichni, kdo ho znají mu pomáhají.  

Fotografie

Daniel chce být fotografem, nakonec se mu to splní. Je nadaný, vnímá věci a život kolem sebe skrze detail. Jsou tu zmíněni významní fotografové té doby, váleční reportéři. 

Popis represí a praktik frankistického režimu

Jsou zakázány americké časopisy. Je možné je získat jen v mezinárodním hotelu (kvůli nemravnosti obrázků a nebezpečnosti slov). “Když se o nějaké dívce zjistí, že šla s chlapcem do kina bez doprovodu, její rodina dostane žlutou kartu za prostituci.” Dívky musí mít při každém pohybu na veřejnosti garde. Republikáni nebo protestanti nesmí mít veřejné pohřby ani označené hroby.  Rozsáhlá cenzura, neexistuje svoboda slova či tisku. Figuríny v obchodech jsou bez pohlavních znaků - bez prsou a hrbolků. Do sirotčince například přichází žena s polštářem pod šaty, nebýt těhotná je stigma, žádá dítě co nejdřív, aby už nemusela polštář nosit. Kromě jiného jsou tu zakázány Hemingwayovy knihy.